fredag 11 april 2014

Test av blodgrupp - labb

material

• objektglas
• märkpenna
• tandpetare
• blodlansetter
• bomull
• anti-A serum
• anti-B serum

bakgrund

Det finns fyra blodgrupper, A, B, AB och 0. 0 kan ge blod till alla men bara ta emot blod från sin egen grupp. A kan bara ge blod till AB och bara ta emot blod från A och 0. B kan ge blod till AB och ta emot från B och 0. AB kan få blod från alla men bara ge till sin egen grupp.

Om fel sorters blod blandas klumpar det ihop sig till en propp i blodådrorna och man får en hjärtnifarkt.

utförande

Först tvättade jag händerna med tvål och vatten. Sedan torkade jag av objektglaset som hade legat i alkohol för att bli rent. Sedan delade jag upp glaset med ett streck på mitten och märkte halvorna med A och B. Sedan stack jag i fingret med blodlansetten och droppade en droppe blod på varje sida av objektglaset. Jag droppade en droppe med anti-A serum på A-sidan och en droppe anti-B serum på B-sidan. Jag använde en tandpetare för att blanda på A-sidan och en annan tandpetare för att blanda på B-sidan.

resultat

Det blev inga klumpar på någon sida så jag har blodgrupp 0.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar